Volver al contenido principal

There is / are / was / were / will be

"Yesterday my students and I were talking about how our cities have changed in the last years. All of them said that some years ago there weren't as many cars as there are now, and that there is much more pollution nowadays because of the traffic and the traffic jams. Then I asked them about the future of Bristol and Lewis, one of my best students, said: "I think that there won't be any places for our children to play. We laughed for a while and kept on with the lesson."

Tráfico en Trafalgar Square, Londres©http:://recursos.cnice.mec.es/bancoimagenes4/
There's a lot of traffic in London.

Mark usa parte de las estructuras que veremos en este subapartado. ¿Cuáles son? Estudia este subapartado y contesta a las siguientes preguntas eligiendo las opciones correctas de entre las que se te dan en cursiva y en negrita.

There is / are se refiere al presente / pasado / futuro.

There was / were se refiere al presente / pasado / futuro.

There will be se refiere al presente / pasado / futuro.

La respuesta correcta es:

• There is / are se refiere al presente.
  • There was / were se refiere pasado.
  • There will be se refiere al futuro.
Comprueba tu respuesta

Pasemos a continuación a explicar pormenorizadamente el uso de estas estructuras que equivaen al verbo impersonal en castellano "haber":

Number

Affirmative

Affirmative

Questions
Singular There is There's There is not There isn't Is there ...?
Plural There are No existe There are not There aren't Are there ...?

Ejemplos:

There's one cinema in my town. Hay un cine en mi ciudad.

There are not two shops in the village. No hay dos tiendas en el pueblo.

"Are there two cars in the garage?" "¿Hay dos coches en el garaje?"

Nota: Las respuestas breves o short answers son Yes, there is y No, there isn't. Observa estos ejemplos:

Ejemplos:

"Is there a pen on the table?" "Yes, there is." "¿Hay un bolígrafo encima de la mesa?" "Si, lo hay."

"Are there many people there?" "No, there aren't." "¿Hay mucha gente allí?" "No, no hay."

Usos:

Se trata de la forma impersonal del verbo "haber" en castellano. Se usa para:

Number Affirmative (full form) Affirmative (short form)

Questions
Singular There was No existe There was not There wasn't Was there ...?
Plural There were No existe There were not There weren't Were there ...?

Ejemplos:

There was a tomato in the fridge. Había un tomate en el frigorífico.

There weren't any toys in the kitchen. No había juguetes en la cocina.

"Was there much traffic?" "¿Había mucho tráfico?"

Nota: Las respuestas breves o short answers son Yes, there was/were y No, there wasn't/weren't. Observa:

Ejemplos:

"Was there an apple here?" "Yes, there was." "¿Había una manzana aquí?" "Si, había."

"Were there many people there?" "No, there weren't" "¿Había mucha gente allí?" "No, no había."

Usos:

Se usa there was / there were para:

Number Affirmative (full form) Affirmative (short form)

Questions
Singular There will be There'll be There will not be There won't be Will there ...?
Plural There will be There'll be There will not be There won't be Will there ...?

Ejemplos:

There'll be a party here tomorrow. Habrá una fiesta aquí mañana.

There won't be any tickets for the concert. No habrá entradas para el concierto.

"Will there be many people here tomorrow?" "Yes, there will." "¿Habrá aquí mucha gente mañana?" "Sí, habrá."

Nota: Las respuestas breves o short answers son Yes, there will y No, there won't.

Usos:

Se usa there will be para:

Ejemplos:

There will be a lot of problems at work next year. Habrá muchos problemas en el trabajo el año que viene.

"How many people will there be in the match tomorrow?" "¿Cuántas personas habrá en el partido mañana?"

Nota: Otras estructuras de este verbo impersonal son:

There has been / There has not (hasn't) been / Has there been ...? delante de nombres singulares y There have been / There have not (haven't) been / Have there been ...? para nombres plurales.

Ejemplos:

There has been a lot of work since Sunday. Ha habido mucho trabajo desde el domingo.

There haven't been any accidents lately. No ha habido accidentes últimamente.

"How many boys have there been in the party?" "¿Cuántos niños ha habido en la fiesta?"

Elige la opción correcta para completar las siguientes oraciones:

... a lot of cars in this street.
c)
... a lot of problems at school yesterday.
c)
... many people here next week.
c)
... a tomato in the fridge.
c)
... any policemen in the stadium last week?
c)
Muy bien.No es correcto. Inténtalo de nuevo.Tu respuesta ha sido guardada.
Comprueba tu respuesta

"Now let's take a look at the countable and uncountable nouns. Go on ..."